Sendai + Yamagata

På norra Honshu (den stora ön som Tokyo också ligger på) ligger Sendai och Yamagata bl.a. Sendai är typ stort som Stockholm men det verkar inte finnas så mycket att göra där egentligen. Dom har dock orkat bygga en 100m hög kvinna med en liten boll i handen utanfor staden vilket är ganska imponerande. Man kan också ta tåget ner till vattnet och kolla på dom i Japan mycket kända öarna där, väldigt vackra. Det finns nån slags bergsby som heter Yamadera i bergen nära Sendai också, där någon förr i tiden måste ha letat efter det jobbigaste stället att bygga ett tempel på, hittat en brant klippa och börjat bygga. Detta har lett till att sjukt svaga tanter utsätter sig själva för livsfara när dom ensamma och halkandes försöker klättra upp och kolla på templena som värsta äventyrarna. Lär iofs vara soft för dom om dom fixar det, skön utsikt.

I Yamagata finns ännu mindre att göra än i Sendai, men dom hade en bra supermarket. Utanför Yamagata ligger ett känt berg med en sjö på toppen. Men vädret var sämst, så jag började gråta. Jag hyrde skidor och drog upp på toppen ändå. Där blåste det våldsamt och en skidjapan stod och tog kort på en termometer. Jag bara oj lär vara minus 50 grader eller nått i den här galna vinden, hur ska jag överleva ner? Sen kolla jag på termometern och det visa minus tretton, då ville jag ta ett kort på han som tog kort på den termometern istället men han var redan borta.

På bussen hem hände nått med min biologiska temperator (är det ett ord?), mina ben blev skitvarma, tror att dom hade nått element eller nått under stolen. Jag hade aldrig skrivit detta om det inte var nått speciellt, så ni förstår att dom verkligen var varma.


317581-143

Yamagata

317581-143

Jag blir öst av en hård vind i Matshushima utanför Sendai.

317581-141

Den mystiska bollkallestatyn i Sendai.

317581-143
Yamadera, nånstans i dom japanska bergen.

Kommentarer
Postat av: Åke Lindh

Hej Viktor vilken häftig bild. Sköna linjer i bakgrundens bergkammar.
Hoppas du ej tagit skada av först kylan och sedan den höga värmetemperaturen.
Här regnar det och snöfritt är det fortfaarande.
Allt väl - G & Å

2008-02-26 @ 18:29:53
URL: http://viktoritokyo.blogg.se/1203989637
Postat av: Anonym

Haha! Bollkalle-statyn är ju en staty på budda =)

2008-12-15 @ 18:19:15
Postat av: Anonym

Haha! Bollkalle-statyn är ju en staty på budda =)

2008-12-15 @ 18:21:11
Postat av: Anonym

Haha! Bollkalle-statyn är ju en staty på buddha =)

2008-12-15 @ 18:54:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0