Dagens upptäckt

Idag såg jag något jag aldrig sett förrut, något som enligt förpackningen verkar kallas himechan på japanska och som säkert skulle kallas dvärgäpple på svenska eftersom man kan använda ordet dvärg som ett prefix för växter som är mindre än vanligt, t.ex. dvärgbjörk, dvärgtall, dvärgbuske, dvärgnöt osv. Jag köpte mig självklart några små äpplen och dom smakade precis som vanligt. För att visa deras ringa storlek komponerade jag ett konstverk som ni ser ett kort på här nedanför. Konstverket består av ett litet äpple utplacerat på en chokladtub som använts som nödproviant här på dormet men som börjat närma sig sitt bästföre-datum och tagits ut från nödproviantsförådet av vaktmästaren och delats ut till de boende tillsammans med misosoppa, fisk och kakor, allt på burk. Den lilla chokladtuben fungerar i konstverket som en jämförelse för att äpplets storlek ska framgå tydligare och inte framstå som särkilt stort, vilket det inte heller är, eller rättare sagt var, eftersom det redan är uppätet. Inte för att det är så viktigt för er att veta, men jag har fortfarande tre till fyra dvärgäpplen kvar, som jag tänker äta vid ett senare tillfälle.

Jag ser nu att konstverket inte riktigt lyckades, äpplet ser större ut på bilden än vad det egentligen är. Poängen är att äpplet är mindre än en jordgubbe, det är lite svårt att förmedla den litenheten över internet. Så det kanske är bäst ändå att ni tittar lite på en jordgubbe och föreställer er själva.


Ett dvärgäpple på en chokladtub, i bakgrunden ett usb-minne, en kamerabatteriladdare etc.

Hejdå vi ses.

Kommentarer
Postat av: albaN^

haha, dom kostade säkert lika mkt som ett vanligt äpple ^^

2008-06-15 @ 17:11:03
URL: http://www.myspace.com/granholmusic
Postat av: Marcus

Hehe, att ni har ett nödproviantförråd, det är najs. Sköna ljudeffekter på uppspelet, va det bara du som gjorde ljudeffekterna eller? :)

2008-06-16 @ 13:19:49
Postat av: viktor

äpplet var billigare än stora äpplen faktiskt =)

och marcus, det var bara jag som gjorde ljuden, fast jag fick hjälp på sista sketchen då jag försökte härma en klocka som gick i olika hastigheter.

2008-06-17 @ 16:29:44
Postat av: Teddy

Dom pratade om små ääplen på rapport för inte så länge sedan. EU ska underlätta försäljningen av små äpplen i europa, efter att för några år sedan ha försvårat den. Nu kan man känna sig lugn, trots att FRA läser vad jag skriver.



Föresten tror jag att hime betyder prinsessa. inte säker dock.

2008-06-26 @ 10:27:42
Postat av: Viktor

Teddy, hime betyder princessa såg jag nu, du är grym! Himechan skulle översättas till lilla princessan typ, om jag kan lita på mina skills.

2008-06-26 @ 16:35:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0