Ännu ett inlägg om ingenting

Efter en till heldag i NMR-rummet förstår jag kanske varför en kvinna på labbet säger att det spökar där (om ni minns). En konstig maskin som pumpar luft eller nått precis till vänster om mig gör ljud som låter exakt som en gående människa, vilket gör att jag hela tiden reflexmässigt vänder mig om mot dörren för att hälsa på den som kommer in. Sen inser jag att det är det där luftblåset igen hehe. Aja, inte så coolt kanske, men aldelles nyss läste jag i dagstidningen "Japan Times" att japanska är lätt att lära sig tala, eftersom de flesta verb är regelbunda och orden är lätta att uttala. Däremot anses skriftspråket väldigt svårt. Sedan, som en liten oviktig detalj, skrev dom att 90% av alla japanska meningar använder ord från en pool av ungefär 10 000 ord. Motsvarande siffra för engelska och spanska är 3000 ord, och för franska endast 2000 ord. Det borde göra att det inte är så lätt att lära sig tala ändå. Om jag lär mig 10 ord om dagen (extremt) tar det nästan 3 år... :-( Men eftersom jag förmodligen kanske har lärt mig 1000 ord efter ett år här bör det ta 10 år!!!!!! galet.

Hur som helst, vi ses.

Kommentarer
Postat av: Marcus

Skön statistik där :) Så om en japan ska lära sig svenska så är det typ superlätt eller tycker dom det är supersvårt? tänkte för att vi har så få ord.. :)

2008-06-17 @ 22:38:36
Postat av: Åke, Gudrun

Hallå Viktor!

Tack för det snigelpostade brevet - det var trevlig läsning och glade oss mycket.- Men visst finns det spöken att försöka skylla din uppjagade spänning på ventilationen håller inte. Glöm inte din bild på spöket och ditt självporträtt. Men ha det bra ändå.

G & Å

2008-06-18 @ 11:31:16
Postat av: Anonym

90% av tiden talar plockar jag från en pool av ca 30000 ord, men jag brukar bara använda 20% dom förutom när jag använder dom 10% som jag inte använde innan då blir det bara 5%.



nej. det var inte sant alls. men lycka till med orden. :)

2008-06-26 @ 10:32:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0